فیلتر کردن آلاینده ها قبل از ورود به کابین می تواند برای رانندگان مفید باشد و از سیستم تهویه مطبوع (کولر و بخاری) محافظت کند.

طی کیلومترها مسافت طولانی در طول ماه های تابستان می تواند فشار جدی بر خودروهای سنگین و راننرگان و اپراتورهای آنها وارد کند. برای سرنشینان کابین خودروهای سنگین، راحتی برای هوشیاری و ایمن ماندن پشت فرمان بسیار مهم است. در هوای گرم، یک سیستم تهویه مطبوع با عملکرد مناسب ضروری است، اما یک جزء که به همان اندازه ضروری است (اگر نه بیشتر) یک فیلتر هوای کابین با کیفیت است.

تاثیر فیلتراسیون ضعیف هوای کابین

دمای بسیار بالا در ماه‌های تابستان می‌تواند باعث آسیب دیدن رانندگان شود. حتی بدون بازکردن شیشه، رانندگان همچنان در معرض آلرژن ها، آلاینده ها و سایر مزاحمت های فصلی هستند که از طریق سیستم های تهویه مطبوع و تهویه وارد محفظه سرنشینان خودرو می شوند.

زمانی که این سیستم‌ها هوای بیرون را می‌کشند و پنجره‌ها بسته هستند، آلاینده‌هایی مانند هاگ‌های کپک، باکتری‌ها، گرده‌ها، دوده دیزل، خاک، گرد و غبار، گازهای خروجی اگزوز و مه دود شروع به تجمع در داخل کابین می‌کنند و به طور بالقوه به غلظت‌های بین 5 تا 8 برابر بیشتر از حد معمول افزایش می‌یابند.  یک محفظه سرنشین با تهویه ضعیف نیز می تواند در لایه ریز گرد و غبار پوشیده شود زیرا آلاینده ها بر روی تمام سطوح نشست می کنند. این باعث می گردد تا آلودگی ها حتی برای مدت طولانی تری در کابین باقی بمانند. 


فیلترهای هوای کابین سنگین برای جلوگیری از رسیدن آلاینده ها به داخل خودرو، طراحی شده اند. این فیلترها در دو نوع موجود هستند:

  • یک فیلتر ذرات که می تواند تا 98 درصد از آلاینده های موجود در هوا را حذف کند. این نوع فیلتر دارای طراحی چین دار چند لایه برای سطح جذب ذرات بیشتر است.
  • فیلتر زغال فعال که این فیلتر همچنین دارای جوش شیرین برای جذب ذرات و جذب بو و همچنین بیشتر گازهای سمی یا بدبو مانند ازن، دی اکسید گوگرد، هیدروکربن ها و اکسید نیتروژن است

مزایای سیستم تهویه مطبوع

فیلترهای هوای کابین به عملکرد صحیح سیستم تهویه مطبوع خودرو کمک می کند که گرمای شدید تابستان را از بین می برد. دریچه هایی که هوا را با نیروی قابل توجهی کمتر می دمند یکی از علائم فیلتر هوای بیش از حد کثیف کابین است که نیاز به تعویض دارد. جریان ضعیف هوا می تواند ظرفیت خنک کننده کلی سیستم تهویه مطبوع را کاهش دهد و همچنین فشار اضافی بر موتور دمنده A/C وارد کند. این می تواند منجر به خرابی سیستم پرهزینه و شرایط رانندگی بسیار ناخوشایند گردد.

در حالت ایده‌آل، رانندگان نباید قبل از تغییر فیلترهای هوای کابین در خودروهای ناوگان منتظر بمانند تا جریان هوا محدود شود. باید فیلتر هوای کابین را با یک فیلتر جدید جدید در هر 15000 تا 20000 کیلومتر تعویض گردد. جایگزینی فصلی برای محافظت در برابر آلاینده های ایجاد شده در فصول مختلف سال برای وسایل نقلیه ای که به طور مرتب دماهای شدید یا تغییرات آب و هوایی شدید را تجربه می کنند توصیه می شود.

خوشبختانه نصب فیلتر هوای کابین کار سختی نیست و نباید از تعمیر و نگهداری منظم جلوگیری کند. در اکثر کامیون ها، فیلتر هوای کابین در زیر کاپوت در ورودی هوای بیرون در امتداد محافظ در سمت سرنشین قرار دارد. این جایی است که هوای بیرون از فیلتر قبل از ورود به کابین عبور می کند. محفظه فیلتر اغلب به وضوح مشخص است و دسترسی به آن آسان است، بنابراین یک تکنسین خدمات معمولاً می تواند تعویض فیلتر هوای کابین را در 15 تا 30 دقیقه انجام دهد.

به حداقل رساندن احتمال واکنش های آلرژیک یا اطمینان از اینکه سیستم تهویه مطبوع خودروهای سنگین محیط کار را تا حد امکان راحت نگه می دارد، فیلتر هوای کابین را باید جزو تجهیزات ضروری برای کلیه فصول بالاخص تابستان در نظر گرفت.